Historien bag STOFF Nagel stagen
Allerede 20 år før STOFF Nagel stagen overhovedet så dagens lys, lagde familien Nagel kimen til den. Deres liv var på det tidspunkt præget af 2. Verdenskrigs nylige afslutning og af de gentagne bombardementer, der stort set havde jævnet den nærliggende by, Köln, med jorden. Krigen havde gjort tusinder af mennesker hjemløse, og den lille familie kunne kun se til, mens livet i deres landsby blev drænet og størstedelen af storbyens borgere flyttede væk.
I et forsøg på at skabe et nyt livsgrundlag blev familiens fire brødre sendt ud i nattens mulm og mørke for at samle tomme amerikanske patronhylstre. Patronerne var lavet af messing og med nok af dem på lager, kunne deres far – landsbyens grovsmed – forvandle krigens efterladenskaber til askebægre, vaser og lysestager. Om det var faderens håndværk og barndommens kreative metalarbejder, der senere fik familiens sønner til at søge ind på Kölns kunstskole, vides ikke. Men sikkert er det, at de alle delte faderens passion for kunst og design. En af sønnerne blev maler og skulptør, en anden guld- og sølvsmed – men det var Hans Nagel, der satte sig tungt på direktørposten i det lille familiefirma. Fast besluttet på at føre sin fars arbejde videre – og i øvrigt præget af sin kreative åre, sin hang til det visuelle og en forkærlighed for detaljer.
Et værdifuldt møde
Små 20 år efter krigens afslutning mødte den nu 35-årige Hans Nagel arkitekten og kunstneren Werner Stoff. De var begge en del af designermiljøet i Köln, og det var dette møde, der for alvor satte skub i tingene. Igennem længere tid havde Hans Nagel været interesseret i at lave smukke ting til middagsbordet, mens Werner Stoff havde arbejdet som udøvende kunstner og udviklet sin helt egen signatur: Han kreerede genstande uden hjørner. Under et møde i Nagelhjemmet, hvor Werner Stoff ofte kom som rådgivende arkitekt, begyndte de to mænd at tale om design og deres fælles passion for kunst.
Tre huller i sneen
Hans Nagel fortalte, at han havde fået en idé under en skiferie i Alperne. På denne ferie var han ved et uheld faldet bagover, havde taget fra sig med hånden og sat de fineste tre fingerhuller i sneen. Huller, der havde fået ham til at tænke på en lysestage. En smuk, skulpturel og enkel stage med plads til tre slanke lys. Hans Nagel kiggede på Werner Stoff og spurgte, om han kunne tænke sig at lave designet for ham?
Dette spørgsmål blev starten på et eventyr, der på mange måder kom til at tage form efter tidens gentagne forsøg på at nå månen, årtiets enorme teknologiske landvindinger og boomet i individets udtrykstrang. I Köln betød de nye strømninger, at verdens første kunstmarked så dagens lys. På verdensplan blev ‘design’ med ét en kraft, der rørte ved alle lag i samfundet – den blev en vare, som folk måtte eje, og et symbol på tidens bevægelse væk fra status quo.
En verdenskendt Evergreen
Det var i denne smeltedigel af indtryk, nye tanker og forandringer, at STOFF Nagel stagen blev til – og set i det lys, er det måske ikke mærkeligt, at den står på tre ben, har et køligt, lidt goldt skær og tre kupler svævende hen over et måneinspireret landskab. Det er måske heller ikke så mærkeligt, at den er tænkt som et kunstværk, et personligt statement og en foranderlig skulptur, der tager form efter sin ejer og dennes helt unikke skabertrang. STOFF Nagel stagen blev en voldsom succes, da den blev lanceret i slutningen af 1960erne. Det var den, der vendte det hele for Nagelfamilien. Den, der gjorde firmaet stort og verdenskendt. Den, der rejste sig som en succeshistorie og et uforglemmeligt design fra de udbombede stendynger i Köln.
I årevis har den været glemt og borte fra forretningernes hylder, men nu er den fundet frem fra gemmerne igen af den danske designvirksomhed STOFF Copenhagen ApS. Med respekt for datidens tanker og vigtige designepoke har virksomheden fået overdraget de originale tegninger af Nagel familien, og de har på denne baggrund valgt at relancere det aldrende designikon. Dermed er STOFF Nagel stagen atter på vej ind i hjem verden over – og Hans Nagel og Werner Stoffs tanker og tidsånd er igen parat til at glæde nye designinteresserede generationer.